Translate

zondag 25 januari 2015

Auberge Le Barrage op Pinterest

Jaren geleden attendeerde een vriendin mij op het bestaan van Pinterest. 


Pinterest is een Amerikaans social media platform, ontstaan in 2010. Een korte uitleg: 

Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden, en dat delen met anderen. Het is een soort knipselmap, waarbij mooie afbeeldingen van andere sites worden 'gepind' en op 'boards' geplaatst. Zo'n board is een verzameling 'pins' in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld 'recepten', 'reizen' of 'decoratietips'. Andere gebruikers van Pinterest kunnen die prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen. Daarbij  blijft de oorspronkelijke url van een plaatje - bijvoorbeeld van een recept op een weblog - behouden. Pinterest is heel visueel van aard en voornamelijk bedoeld ter inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan mensen die prikborden bijhouden voor het inrichten van hun nieuwe woning of moodboards voor projecten en wenslijstjes maken voor vakantiebestemmingen.

Sinds kort kom ik er pas weer aan toe om hier wat meer tijd in te steken. En omdat ik nu ervaar hoe leuk dit is, wil ik dit graag met jullie delen! Dit is ons profiel: (om het op de site van Pinterest te bekijken: klik op de knop 'follow me on Pinterest' in de rechter zijbalk)



Een summiere beschrijving, maar voor meer informatie kun je doorklikken naar de website.
Je kunt zo veel 'boards' aanmaken als je wilt, zo hebben wij er nu 18, met de volgende onderwerpen:



Omdat Pinterest oorspronkelijk Amerikaans is, en wij in België en Nederland ook al spraakverwarring kunnen krijgen met het Frans (Waals) en Nederlands (Vlaams), passen we ons maar zoveel mogelijk aan het Engels aan.

Om te pinnen, installeer je een pin-it button in je browser. Je kunt alleen foto's pinnen, die op een website staan (pinnen van Facebook kan niet). Omdat ik  foto's wilde pinnen van ons eigen vakantiehuis (leuk als mensen dit zien en we daardoor nog bekender worden), moest ik eerst zorgen dat onze foto's op het web te vinden zijn. Een echte website, daar waren we nog nooit aan toe gekomen, maar in 2009 heb ik wel eens een blogsite aangemaakt. Na 1 blog nooit meer aangevuld....  Van het een komt het ander, en nu is onze website http://aubergelebarrage.blogspot.nl ook weer een beetje up to date! Omdat het bloggen niet echt iets voor mij is, ga ik nu pagina's met voornamelijk foto's op deze site maken, die ik dan weer kan pinnen. Leuk als je onze site ook een keer bekijkt, en tips horen we altijd graag!



Je kunt op de boards ook een locatie toevoegen, wat in ons geval natuurlijk erg handig is:
(voor onze bezoekers in Hony: nu ook in te checken bij Foursquare/Swarm)





Hoe zien onze boards er verder uit? 







Voornamelijk 'boards' met toeristische tips, maar ook bijvoorbeeld een board met recepten van lekkere happen, handig als je met een grote groep bent en je niet te lang in de keuken wilt staan 
maar toch iets origineels op tafel wilt zetten.



Behalve deze openbare boards, kun je ook 'hidden boards' maken; handig als je een feest of evenement gaat organiseren en dat nog niet publiek wilt delen. Of natuurlijk voor onderwerpen die een ander niks aangaan!

Ik hoop dat dit alles jullie inspireert om ook eens te kijken op Pinterest en ons daar te volgen. 
Zo vind ik het bijvoorbeeld heel leuk om de borden te volgen van Yoused.nl 



Met hun meer dan 20.000 pins zitten er altijd wel boards/pins bij die leuk, interessant en inspirerend zijn!

Pinterest opstarten is heel simpel; ga naar de startpagina (pinterest.com) en registreer via Facebook of je mailadres. Je profiel aanmaken, foto erbij en je kunt beginnen met het maken van boards in jouw eigen interessegebied. Als je een Pin-it button in je browser installeert kun je je eigen pins creëren vanaf het internet. En dan boards of accounts volgen. Ook kun je repinnen vanaf andere boards op Pinterest - zo werkt het ook met de app op je smartphone. Je kunt je eigen tekst bij de foto's zetten, maar vaak heeft de pinner voor jou er al een tekst aan toegevoegd die de lading dekt. Mocht je nog vragen hebben: even zoeken op Google levert heel veel tips op.



Nog één ding, pas op: als je eenmaal de smaak te pakken hebt, werkt het verslavend.... 
pin, pin, pin, pin! (gelukkig wel een vorm pinnen waarbij je banksaldo niet afneemt ;)

 Ik wens jullie veel pinplezier en laat eens weten wat je er van vindt!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten